BlackBerry heeft opnieuw een dramatisch kwartaal achter de rug. Een deal met Foxconn en een smartphone voor Indonesië moeten het noodlijdende concern weer op het groeipad krijgen.

Je hebt aanmodderen, kwakkelen en sukkelen. Maar de Canadese trots BlackBerry doet alle drie al lang niet meer. BlackBerry smelt weg als sneeuw voor de zon.

Vrijdag presenteerde de telefoonmaker de cijfers over het derde kwartaal van hun gebroken boekjaar. Daaruit blijkt dat de omzet verder is weggezakt tot 1,2 miljard dollar, omgerekend 880 miljoen euro. Daarmee zijn de inkomsten vergeleken met een jaar eerder meer dan gehalveerd.

omzetbb

Begin dit jaar kende BlackBerry even een opleving, zoals te zien is in de bovenstaande grafiek (klik op de grafiek voor vergroting). Dat kwam door de lancering van nieuwe telefoons met BlackBerry 10, het besturingssysteem dat de redding moest vormen voor de kwakkelende smartphonefabrikant.

Z10 moest de redding worden

De hoop was vooral gevestigd op de Z10, het eerste BlackBerry-model zonder vast toetsenbord en alleen een aanraakscherm. Voor BlackBerry was de Z10 een enorme sprong voorwaarts, maar in vergelijking met marktleiders Apple en Samsung liet de Z10, ondanks noviteiten op besturingsgebied, enkele grote steken vallen. De introductieprijs van meer dan 550 euro was te hoog, het aanbod aan apps te gering en de accuduur dramatisch.

De telefoon flopte. In het tweede kwartaal moest BlackBerry al een forse afschrijving doen van 934 miljoen dollar op voorraden van de Z10. Drie maanden later moet het bedrijf nog eens 4,6 miljard dollar afschrijven. Daardoor boeken de Canadezen een gigantisch nettoverlies van 4,4 miljard dollar in het kwartaal dat eindigde op 30 november 2013.

BlackBerry houdt zelfs Nokia niet bij

Het drama is goed te zien aan het aantal smartphones dat BlackBerry wist te verkopen. In het derde kwartaal waren dat er 4,3 miljoen, het laagste aantal in zes jaar tijd.

smartphonesbb

Erger is dat 55 procent van de verkopen afkomstig was  uit de voorraad die winkels nog hadden liggen. BlackBerry wist slechts 1,9 miljoen nieuwe exemplaren aan winkeliers te slijten.

Maar het kan nog schrijnender. Van de BlackBerry 10-modellen gingen er slechts 1,1 miljoen exemplaren over de toonbank. Daarmee komt het totale aantal BB10-toestellen dat BlackBerry in een jaar wist te verkopen uit op 6,5 miljoen. Ter vergelijking: het Finse Nokia, dat ook veel tegenwind kende, wist in juli, augustus en september 8,8 miljoen Lumia's aan de man te brengen.

BlackBerry Messenger als losse app

Komt BlackBerry er weer bovenop? Het Canadese concern kende een uitermate turbulent jaar. De top wilde het bedrijf van de beurs halen, dus werd BlackBerry in september in de etalage gezet. Maar na een zoektocht van drie maanden konden ze geen geschikte koper vinden.

Bestuursvoorzitter Thorsten Heins moest het veld ruimen. Hij volgde begin 2012 de twee toenmalige topmannen Lazaridis en Balsillie op, maar slaagde er niet in om BlackBerry weer op de rails te krijgen.

De nieuwe ceo, John Chen, lijkt voorlopig in te zetten op een tweesporenbeleid. Ten eerste is BlackBerry Messenger (BBM) een speerpunt. De berichtendienst van de telefoonmaker is sinds oktober als app verkrijgbaar op Android en iOS en is al 40 miljoen keer gedownload, liet BlackBerry vrijdag weten.

Over het aantal actieve gebruikers is niets bekend. Hoe het bedrijf geld wil verdienen aan BBM is eveneens onduidelijk, al heeft het door de sterke beveiliging wel een unique selling point. Daardoor zou BBM op zichzelf al 1 miljard dollar waard zijn.

De concurrentie met andere berichtendiensten is echter hevig. WhatsApp, één van de grootste spelers op de markt, maakte donderdag bekend dat inmiddels 400 miljoen mensen minstens een keer per maand gebruikmaken van de dienst. Dan heb je nog het Chinese WeChat en apps als Line, Kik, Viber. En vergeet vooral niet Facebook en Google, techgiganten met diepe zakken die ook chatdiensten hebben.

Smartphone in Indonesië

Misschien dan toch maar telefoons blijven verkopen, lijkt BlackBerry te denken. Vrijdag kondigde het namelijk aan dat het een vijfjarige overeenkomst heeft gesloten met Foxconn, de Taiwanese fabrikant van computeronderdelen die tevens de voornaamste leverancier van Apple is.

Foxconn gaat nieuwe toestellen produceren in fabrieken in Indonesië en Mexico. Het intellectuele eigendom blijft in handen van BlackBerry, evenals het voorraadbeheer.

BlackBerry richt zijn pijlen op groeimarkten met nieuwe toestellen. Begin volgend jaar is Indonesië als eerste aan de beurt. Dat lijkt een slimme zet: van de 247 miljoen inwoners heeft ongeveer een kwart een smartphone. In Nederland ligt dat percentage bijvoorbeeld op 72 procent. Er is dus een miljoenenpubliek in Indonesië dat de komende jaren voor het eerst een 'slimme telefoon' gaat kopen.

Het probleem voor BlackBerry is dat die eerste smartphone er vermoedelijk eentje is die draait op Android. Ooit waren de Canadezen marktleider in Zuidoost-Azië, maar inmiddels voeren ook in Indonesië - net als elders ter wereld - de goedkope mobieltjes van Android de verkooplijstjes aan. Het is maar de vraag of de toestellen van BlackBerry kunnen opboksen tegen het brede aanbod in alle prijsklassen van Android.

Lees ook

Unbeliebable! BlackBerry wees Justin Bieber af als boegbeeld

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl